Wil je ervaring delen met andere gebruikers of heb je ideeën die ons kunnen helpen dan zijn die van harte welkom.Stuur een mailtje met je ervaring, wensen of opmerkingen naar info@breathinbalanz.nl en ze komen op de site te staan

Sonja Nijhuis
Co founder


Ervaringsverhaal van Juan

Bij Juan
Is het einde van hyperventilatie voor mij nu in zicht?

Het begon allemaal zeven jaar geleden tijdens een vakantie. Ik voelde mij wat licht in mijn hoofd, alsof ik al heel lang niks had gegeten. Dit gevoel ging weer snel weg, maar is vele malen teruggekomen. Na terugkomst in Nederland ben ik toen naar mijn huisarts en een internist, tropenarts, psycholoog en fysiotherapeuten geweest. In het begin wist ik nog niet eens dat het hyperventilatie was. Gaandeweg las ik hier een keer wat over. Ik wist toen meteen zeker dat dit hetgeen was waar ik al die tijd last van had. Vanaf dat moment waren de aanvallen ook een stuk minder heftig, omdat uiteraard de angst door niet te weten waar ik last van had, weg was.

Vele onderzoeken en behandelingen volgden
In die zeven jaar heb ik dus verschillende dingen geprobeerd om van mijn hyperventilatie af te komen. Ik heb bij twee fysiotherapeuten oefeningen volgens de Methode van Dixhoorn gedaan. Dit hielp wel wat, maar beperkt. Een psycholoog heeft bij mij heel goed werk gedaan door te kijken naar mijn angsten die ik toentertijd had. Ik was vaak bang in bijvoorbeeld een gesloten omgeving om last te krijgen van hyperventilatie, en dat ik daardoor flauw zou gaan vallen. Behandeling door een psycholoog bij angstgevoelens is dus ook zeker aan te raden. Hyperventilatie kan angstgevoelens opwekken, en angstgevoelens zorgen weer voor hyperventilatie. De bekende vicieuze cirkel.

De oplossing?
Maar alsnog bleef ik last houden van hyperventilatie. Minder vaak en minder heftig, maar alsnog te vaak. Lange tijd dacht ik dat het wel vanzelf over zou gaan, maar dat gebeurde jammer genoeg niet. Toen ben ik gaan zoeken naar ademhalingsoefeningen hiertegen. Ik vond de In Balanz app voor hyperventilatie, angst, paniek en stress of alleen voor ontspanning, aangeboden door Breath in Balanz. Gedurende 80 dagen verdeeld in 7 periodes, doe je twee keer per dag ademhalingsoefeningen. Het kan dus zijn dat je de wekker iets vroeger moet zetten om de oefeningen vóór je werk te doen. De oefeningen duren ook steeds wat langer. De bedoeling van deze app is om je aangeboren buikademhaling (middenrifademhaling) opnieuw aan te leren en de rust van een juiste ademhaling te ervaren. Uiteraard kan het soms vervelend zijn om hier zoveel tijd aan te besteden, vooral als je hiervoor vroeger wakker moet worden. Gezien ik het wel heel fijn vond dat ik hierdoor  iets kon uitproberen wat ik gewoon thuis kon doen, en iets deed wat echt is gemaakt voor mensen met hyperventilatie, heb ik de 80 dagen volgemaakt en alle oefeningen gedaan. Na enkele weken merkte ik al verbetering. Ik kreeg minder last van hyperventilatie, en als ik er last van had, waren de aanvallen minder heftig. Enkele weken voor het einde van de laatste dag had ik bijna geen last meer, zo’n één keer per twee weken nog maar. Dit was voordat ik aan de oefeningen begon zo’n drie á vier keer per week. Een groot verschil dus. Nadat je de oefeningenperiode hebt afgerond, kun je nog één keer per dag, tien minuten een reduceeroefening doen. Hierbij leer je de ademhalingsfrequentie per minuut naar beneden te brengen.

Het is het dus zeker waard om hier wat tijd in te steken. Je kunt het gewoon thuis doen, wat weer tijd scheelt. Het is zeker het beste middel tot nu toe tegen mijn hyperventilatie. Ik merk wel nu ik in een wat stressvollere tijd zit, ik weer wat meer last krijg van hyperventilatie. 100% weg is het bij mij dus nog niet, maar geholpen heeft het zeker!

Ervaringen, opmerkingen en ideeën

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Volg ons op Twitter
    Disclaimer

    This website has been compiled with the best care, with Breath In Balanz aiming to provide an up to date information. No rights can be derived from the information on the In-Balanz (Breath In Balanz) website and / or its use

    Copyright

    Breath In Balanz

    In-Balanz behoudt zich het auteursrecht op deze website voor.
    Uitsluitend met uitdrukkelijke bronvermelding van In-Balanz is het toegestaan de informatie op deze website geheel of gedeeltelijk op enigerlei wijze over te nemen en/of te verspreiden.

    @2018 In-Balanz 
    Alle rechten voorbehouden

    Privacyverklaring

    In-Balanz maakt gebruik van Mailchimp voor het versturen van nieuwsbrieven. Meld u zich af voor de niewsbrief dan wordt uw e-mailadres van onze verzendlijst verwijderd.

    Deze website bevat widgets van derden.

    Ook conformeren wij ons aan de AVG regels m.b.t. privacy